O houbách

Diskuse a galerie

 

Seřazení podle vláken | Seřadit podle času | Pouze vlákna | Doporučené

Zobrazit celou diskusi

Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:47, Patrik(m), (Houby)

Hlavním cílem včerejšího plánovaného mykologického průzkumu na pro mě dosud neznámé lokalitě, 5 km od baráku, bylo najít terčku jedlovou. I přes velkou koncentraci vzrostlých jedlí bělokorých, pod nimiž bylo spoustu mechu a malých jedlových stromečků, které, jak vidno, vyrostly ze semen, se terčku opět nepovedlo najít. Tady šlo na jedlový porost částečně vidět.

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:50, tapik, (Houby)

Patriku, co ta čeština

Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:55, chorcheee(m), (Houby)

Právě mi psal můj adjunkt z Brna. Píše vstupní úkol na biologickou olympiádu a je to podobný češtinářský skvost . Tak nevím, mají s češtinou problémy hlavně biologové, nebo všichni nadprůměrně chytří lidé?

Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:01, Patrik(m), (Houby)

A do které kategorie patřím já? Biolog ještě nejsem a nadprůměrně chytrý taky ne

Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:02, Patrik(m), (Houby)

A vůbec, kde tam vidíš nějakou chybu? Když jsem to psal, podtrhlo mi to jenom slovo "terčku"

Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:08, chorcheee(m), (Houby)

Označil jsem. Třeba Joska, či jiná pravopisná policie, najde další chyby .

Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:09, vevanek, (Houby)

Ach jo, to nemá cenu komentovat

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:17, Patrik(m), (Houby)

Opraveno, příště si to doufám budu pamatovat.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:21, Joska(m), (Houby)

Pochybuju, asi nebudeš. Takovým lidem, jako jsi Ty, se občas říká ignorant, víš?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:18, karelzbrd(m), (Houby)

to byl asi nářez, koukám na to po opravách. To školství jde do perdele. O to víc mě to štve u takových lidí, jako je Patrik - chytrej a jinak hoooooodně šikovnej kluk, ale češtinu ho nenaučili, jak je to možné?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:26, Patrik(m), (Houby)

Naučili, jinak bych neudělal přijímačky. Ale na střední už se spisovnost moc neřeší a tak jsem to všecko hned pozapomínal...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:31, karelzbrd(m), (Houby)

ha ha, v tomhle věku a po tak krátké době se něco podobného nezapomíná... Přijímačky, rovná se úroveň školství, jak jsem psal. Tím neříkám, že na odborné studium nemáš. Vážím si Tvých znalostí, ale základy jsou děsné - a jsem zase u toho školství. Ty za to asi v podstatě nemůžeš, ale tenhle ve všem debilní systém. Já to vidím prostě tak - člověk, který ovládá nějaký obor, v Tvém případě mykologii a vlastně přírodu, by měl umět češtinu. Když za pár let napíšeš třeba pro vědeckou obec či veřejnost odborné pojednání o čemkoli, čemu rozumíš a umíš to, a nasekáš tam podobné chyby, jak se na Tebe bude vydavatel tvářit...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:38, chorcheee(m), (Houby)

Školství za všechno nemůže .

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:50, karelzbrd(m), (Houby)

to máš pravdu, ale mám dvě děti - 19 a 8 let - a vím o školství své... Navíc dělám v novinách a jsem v kontaktu s mnoha kantory. Ty prostě umíš, ale kdo neumí, škola ho to v dnešním podání nenaučí, pokud z její strany není zájem. Když je někdo schopný naučit se odborné věci do hloubky a být fakt dobrý, proč se nenaučí češtinu? To prostě nepochopím. Škola to prostě ignoruje včetně Patrika...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 21:36, Joska(m), (Houby)

Vystihnul jsi to přesně, hlavně tu druhou část věty: ...včetně Patrika.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný, 23.02.2016 21:38, chorcheee(m), (Houby)

Nesouhlasím.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 21:39, TondazKralup(m), (Houby)

No je to otázka názoru,ale mě osobně ty žvásty o správné češtině hrozně vaděj.Připadá mi to prostě nefér.Asi jako bych měl zlomenou nohu a někdo zdravý mi řekl"co lezeš mezi nás ty mrzáku".Každý přeci není dokonalý češtinář!Např moje maličkost

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 21:54, chorcheee(m), (Houby)

Souhlasím.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 22:15, Zdeno(m), (Houby)

I já s tou sebekritikou, méně s tím přirovnáváním...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 23:54, Včelda, (Houby)

na každém šprochu pravdy trochu... Beru sice argumenty z obou stran, ale celkově si myslím, že prostě mateřský jazyk je naprostý základ. Sem tam se splete možná každý, ale trvale to kazit je prostě špatně. I přes určité problémy a obtížnosti češtiny bychom si hlavně měli uvědomit, že pořád alespoň mluvená a psaná čeština má k sobě velmi blízko. Co mají dělat třeba Francouzi... S takovýmhle přístupem by se vůbec nedomluvili.

Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 00:27, Dano, (Houby)

S tou češtinou,to zas tak špatné není.Je mladý a šikovný,možná se učí hned arabsky.Jinak nevím,proč jsou tady sami češtináři,tady na houbách.

Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 08:45, Včelda, (Houby)

všechno souvisí se vším Dano.. dovolil bych si parafrázovat jednu hlášku z nezapomenutelného filmu Světáci - lidi znalé pravopisu pohled na některé hrubky bolí víc než kdybys je píchl vidličkou do oka...

Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 09:27, Honzík(m), (Houby)

...tak,a teď na kom to vyzkoušíme

Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 09:41, Joska(m), (Houby)

Dano: Když něco neumím, tak se do toho nehrnu. Bohužel díky rozmachu PC má ke klávesnici přístup a píše, bez ohledu, zda na to má nebo ne každý, kdo má do p****e díru. Mimochodem, za čárkou nebo tečkou v textu dělej mezeru (I to je takové pravidlo při psaní na klávesnici, víš?).
Samozřejmě, Tvá reakce (češtináři na houbách), je obvyklou reakcí všude, pokud někdo upozorní na chybný text: "...a něco k věci by nebylo?"

Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 11:00, Yohaness(m), (Houby)

Nevím, kdo Patrikovi opravuje text tím, že ho zvýrazní (Joska? Zdeno?), ale výrazy: ...se "mě" nepovedlo..., či: se "mě" povedlo, jsou snad v pořádku, ne? Pamatuji si ze školy na takovou poučku, že kde lze ve větě slovo "mě" nahradit slovem "mi" (což jsou právě tyto případy), nepíše se "mně", ale "mě".
Na druhou stranu výraz "jedlovích větvích" je vskutku strašidelný....

Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 11:32, Honzík(m), (Houby)

Nás učili jinou poučku: tě - mě, tebe - mne, tobě - mně

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 11:37, Hanýžka(m), (Houby)

Občas chyba nevadí, ale když je to moc, tak už to může prudit. Jestli chce být Patrik vědec, měl by pilovat češtinu i angličtinu, ale nadáváním v plénu ho k tomu asi těžko namotivujeme...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 14:34, Joska(m), (Houby)

Opakovaným otravováním (a opravováním) Patrika došlo k poměrně radikální změně. Dokázal i delší příspěvky napsat prakticky bez chyby. Ale pomaloučku na gramatiku začal znovu házet bobek a teď (asi proto, že už je velký a udělal přijímačky na střední) , na gramatiku přímo ... Když ho přitom občas podpoří i kapacity (no ni, chorcheee?) tvrzením, že někdo na to prostě není...
On je totiž velký rozdíl mezi dysgrafikem a lajdákem, ať se vám to líbí nebo nelíbí.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 14:42, Tori(m), (Houby)

A taky ne za všechno (ať kladné či záporné) může ona zmiňovaná nadprůměrná inteligence. ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 11:37, vevanek, (Houby)

To si tomu dal Yohanessi

Povedlo se mně/mi... pomůcka - místo mně jde dosadit tobě
Nemá mě/mne rád... místo mě jde dosadit tebe

Já bych diskusi zakončila tím, že Patrik, který je schopen sypat z rukávu latinské názvy, prostě na češtinu kašle, protože to není oblast jeho zájmu. Že dělá chybu, na to přijde později, kdy mu to bude ztrpčovat život ve vědecké práci.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 11:45, Yohaness(m), (Houby)

No výborně! V tom případě to píšu celý život špatně...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 11:50, Yohaness(m), (Houby)

Jak je tedy možné, že MNĚ to tady nikdo nikdy neopravoval?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 11:59, Honzík(m), (Houby)

...se TĚ bojíííí

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 14:24, Joska(m), (Houby)

Ale opravoval...

Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 14:22, basset(m), (Houby)

Mě, mne – 2. a 4. pád
Mně – 3. a 6. pád

Ve 3. pádě se pak často volí tvar mi.

◾Týká se mě (mne) to? — Týká se to koho/čeho? Koho/čeho je 2. pád. ⇒ mě (mne)
◾Potkala mě (mne). — Potkala koho/co? Koho/co je 4. pád. ⇒ mě (mne)
◾Napiš mně (mi) to na papír, prosím. — Napiš to komu/čemu? Komu/čemu je 3. pád. ⇒ mně (mi)
◾Tato stránka je o mně. — Stránka je o kom/o čem? O kom/o čem je 6. pád. ⇒ mně

Pak už zbývá jenom vědět, co to je 2., 3., 4. a 6. pád

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 14:35, Yohaness(m), (Houby)

Ach Bože! Žil jsem v bludu, všechno je jinak!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 14:39, Zdeno(m), (Houby)

A pro sichr vědět, kolik je pádů dohromady, zbylé také občas přijdou k dobru...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 14:47, Pavla, (Houby)

Já na každý pád koukám jako blázen. Tady už to není o houbách? ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 16:17, Honzík(m), (Houby)

...je,ale bez třetího pádu budeš mít problém...

Re: Re: Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 24.02.2016 18:03, Zdeno(m), (Houby)

Zdeno to neumí, průběžně opravuji úlety, autorovi posílám vzkaz. Druhou mojí metodou je reakce na place. Přes drobné konflikty a názorové neshody si myslím, že je snaha o kultivovanou češtinu dobrým počinem, ze kterého vytěží nejen Patrik, ale každý z nás...

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:49, Patrik(m), (Houby)

Na druhou stranu se povedlo na jedlovích větvích najít zajímavou brvenku, Lachnellula sp. (na jedlích jich roste více druhů, později se to musí zmikroskopovat).

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:50, Patrik(m), (Houby)

Tady foto lokality...je to z druhé strany kopce, to krásné mechové zákoutí je až tam vzadu...

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:52, Patrik(m), (Houby)

Na jedlovém dřevě jsem našel i něco pro Aleše, určit neumím...takhle to vypadá zamlada...

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:52, Patrik(m), (Houby)

A takhle za stara...

Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:27, alesjirsa(m), (Houby)

Makroskopicky se to dost podobá struháku blanitému (i když to tupější zakončení ostnů se zase víc přibližuje ke kornatci okrouhlému), ale oba druhy by měly, pokud se nemýlím, růst na listnáčích, takže to bude asi úplně něco jiného, ale bohužel nevím co.

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:54, Patrik(m), (Houby)

O několik set metrů dál jsem u kraje cesty objevil v porostu rašeliníku na vlhkých větvičkách modřínů jiný druh brvenky - taktéž prvonález.

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:55, Patrik(m), (Houby)

Jsou to krásné, fotogenické houbičky, určitě každý pozná...

Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:28, alesjirsa(m), (Houby)

... Hahnova. Brzy poznáš jako já, že jsou skoro všude, kde je nějaký modřín. ;)

Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:52, Patrik(m), (Houby)

Možná ano, minulý rok jsem však prohledal snad každé místo s výskytem modřínů v okolí a našel jsem jenom jednu větvičku s nefotogenikými prďochy. Možná to bylo tím, že minulý rok touhle dobou nebylo příliš příznivé počasí.

Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 23:18, Tori(m), (Houby)

Ne nutně, na modřínech roste několik druhů. Nedávno jsem určovala L. subtilissima z modřínu, na fotce mi připadala stejná jako L. occidentalis. ... ještě tak ta patogenní L. willkomii se dá poznat podle výskytu na rakovinných deformacích živých a/nebo stále připojených větví.

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 19:56, Patrik(m), (Houby)

Pro ty, kteří by je jako já, již delší dobu marně hledali mám foto lokality ...

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:00, Patrik(m), (Houby)

Avšak u toho rašeliníku bych se ještě pozastavil, neboť tuto rostlinu znám jako druh spíše horský v nižších polohách rostoucí jen v rašeliništích. Jak to doopravdy je, to si nejsem jistý a v mém okolí jsem je navíc v životě neviděl. Navíc bych poprosil chorcheeho, zda to neumí určit přesněji.

Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:19, chorcheee(m), (Houby)

Snad okruh S. girghensohnii. Ten roste i na dost suchých místech (nemusí být rašeliniště a nemusí být vopravdické hory).

Re: Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:24, Patrik(m), (Houby)

Jo, díky, ten by to mohl být, píšou sice o něm, že se dá poznat bezpečně pouze mikroskopicky, na druhou stranu rozšíření a ekologie sedí, no ... mikroskopovat je však nebudu ...

Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:30, alesjirsa(m), (Houby)

Hm, rašeliniště v okolí žádné nemám (alespoň o žádném nevím). Jinak pěkná fotka.

Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:04, Patrik(m), (Houby)

A už nějak přesahuju, tak zakončím ještě jedním druhem z olšového dřeva...???

Re: Re: Mykologický průzkum úspěšný nebo neúspěšný?, 23.02.2016 20:29, alesjirsa(m), (Houby)

Zřejmě pórnovitka obecná (Schizopora radula).


Zobrazovaný počet vláken: 10 20 30