O houbách

Diskuse a galerie

 

Seřazení podle vláken | Seřadit podle času | Pouze vlákna | Doporučené

Zobrazit celou diskusi

Hnojník domácí, 17.04.2017 17:44, chorcheee(m), (O přírodě)

Dobrý podvečer,

nedávno jsem fotografoval hnojník domácí s pěkně vyvinutým ozoniem. S překvapením jsem zjistil, že tento běžný druh není v našem atlasu (Atlasu). Nelenil jsem a založil. Zde překlopuji, abyste mohli kritizovat a vylepšit popis (Hagara má zde popis poměrně stručný - zbytek jsem si vymyslel ). Předem díky za komentáře.

"Plodnice

Dlouho masité se zvoncovitým kloboukem, 20 - 40 mm vysokým a 15 - 30 mm širokým, hustě rýhovaný, většinou smetanově okrové barvy. Na povrchu je klobouk pokryt nepravidelným nánosem bílých šupinek (zrnité velum), často s pruhem/oblastí, která šupinky nenese. Na rozdíl od některých jiných hnojníků, vytrvávají plodnice dlouho kompaktní a rozklad (autolýza) následuje až po mnoha dnech růstu. Těsně před autolýzou může být klobouk přes 50 mm v průměru, tence blanitý.
Třeň

měří 30 - 80 x 3 - 8 mm, většinou má kolem báze žlutorezavou plst zvanou ozonium (vzdušné mycelium).
Biotop

Roste na povrchovém i zanořeném, silněji rozloženém, dřevu různých listnáčů, dosti hojně, od nížin do hor."

Re: Hnojník domácí, 17.04.2017 17:44, chorcheee(m), (O přírodě)

Další zajímavosti a postřehy

Hnojník domácí náleží do rodu Coprinellus (dříve podrodu rodu Coprinus). Plodnice druhů tohoto rodu jsou blanité, ale někdy i masité. Hlavním znakem rodu jsou kulovité buňky pokožky klobouku. Druhy sekce Domestici, kam patří i hnojník domácí, vytvářejí nápadné vzdušné podhoubí rezavé barvy ("vláknitá plst"), zvané ozonium. Toto můžeme pozorovat na povrchu substrátu (dřeva), často i mnoho centimetrů od místa růstu plodnic.
Význam

Nejedlý druh.
Literatura a zdroje

Hagara L, Antonín V. 2014. Ottova encyklopedie hub. Ottovo nakladatelství, Praha.

http://www.mykologie.net/index.php/houby/item/693-coprinellus_domesticus