O houbách

Diskuse a galerie

 

Seřazení podle vláken | Seřadit podle času | Pouze vlákna | Doporučené

Zobrazit celou diskusi

vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 20:41, chorcheee(m), (Houby)

Když tu vidím Yohanesse, dovolím si dát dvě fotografie ryzců. Podmáčený terén, vrbičky, olše (na jedné větvičce jsem tam našel houževnatec vonný), mléko bělavé, snad poněkud vodnaté, nejdříve chuť mírná, později trochu, ale jen trochu hořkoštiplavá.Vůně ryzcová, ale nijak dramaticky výrazná.

Navrhuji ryzec bažinný (L. lacunarum). Předem díky za upřesnění.

Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 20:41, chorcheee(m), (Houby)

Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:08, Yohaness(m), (Houby)

Bylo by dobré vědět, zda mléko po chvíli žloutlo. Moc mi na něj totiž nesedí ta zářivě oranžová barva, ale to může být vyvážením barev, ono se mi to zdá celkově nějak do žluta, mohlo se stát?
Jinak ostatní znaky i biotop odpovídají.
Zrovna tento týden jsem ho fotil taky, na okraji jedné podmáčené olšiny v Brdech, přidávám foto pro srovnání.

Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:13, chorcheee(m), (Houby)

Ano, tak zářivě oranžové zase nebyly. Ale zase myslím, že víc, než ty Tvé . Jinak mléko mi nepřišlo, že by žloutlo. A teď babo raď, že? .

Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:18, basset(m), (Houby)

Chorchee, obě Tvé fotky jsou fakt žluté.

Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:20, chorcheee(m), (Houby)

Už jsem jen čekal, až si Basset do mne zase kopne . Ano vím, jsou žluté.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:25, Patrik(m), (Houby)

Nežádoucí žlutá barva by se dala odstranit v Photomatrix pro, nebo i v Zoner Photo studio, i když tam to moc nepoužívám - Úpravy - chromatická vada - vybrat cílovou barvu, označíš část fotky, kde je nežádoucího odstínu nejvíce a pohraješ si s intenzitou efektu. Ale příště to raději zkus jako já - totiž poslechnout basseta, nebo i pana Mikšíka, a pohrát si s vyvážením bílé už v lese při focení ...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:39, basset(m), (Houby)

Patriku, Zoner nebo Photoshop nebo cokoli jiného je nic proti tomu, to vyzkoušet a udělat přímo "na place". Já jsem každému doporučoval, aby použil automat. To jsem ovšem netušil, že Canon to umí bezvadně, u ostatních foťáků už váhám. Ale každý si sám může vyzkoušet.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 22:36, karelzbrd(m), (Houby)

souhlas, měl jsem nebo mám jak fuji tak olympus (různé typy) a vždycky jsem si vystačil s automatickým vyvážením bílé. Ano, asi nebude nad to to dělat případ od případu manuálně, ale kdo z nás na to má. To je práce pro hodně pokročilé a pro složité scenérie. Automatika většinou postačí a v paměti když tak máme, jak asi vypadala houba v originále.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:26, basset(m), (Houby)

Kopne nekopne. O tom to přeci není. Je to o vyvážení bílé

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:35, chorcheee(m), (Houby)

Bassete, když už jsi založil tento druh honem do Atlasu, napíšeš k němu popis? Já ho kdyžtak časem napíši, zejména ryzce se tím snažím učit, že je zakládám do Atlasu, ale budeš pak muset snést, že pod Tebou založenou položkou je popis, který se Ti třeba nebude líbit (nebo ho upravit).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:44, basset(m), (Houby)

Chytil se, chytil Dopíšu popis neboj. Jde mi to sice pomalu, ale dopisuji popis u mnou založených druhů. Nemám žádný, ale vůbec žádný problém s tím, že někdo jiný dopíše popis, opraví, doplní. Vkládal jsem a vkládám druhy, které projdou našimi stránkami a nikdo je nevložil do atlasu, protože to považuji za škodu.
Takže hrrrrrr na něj
Nedělej ze mne úhlavního nepřítele Chorchee.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:47, chorcheee(m), (Houby)

Ano, přesně tak - z takových pohnutek - to dělám také já. Yohaness mi potvrdil, že bude rád, když tam druhy na základě jeho fotografií vložím, sám na to nemaje čas. U ostatních uživatelů, od kterých nemám dobrozdání, váhám. Asi je vhodné jim v takovém případě napsat zprávu a zeptat se, nevím...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:56, basset(m), (Houby)

Ptáš se či jo. Já ne. Pokud by to někomu vadilo, tak se ozve. Na nahuby.sk se mě nikdo neptá, šoupne to do atlasu a já jsem rád, že vůbec. Je to náš server a nikoho na autorských právech nepoškozuji. Pokud má někdo pocit, že ano, tak se ozve. Bez problému to smažu.
Mnou popsaný postup je daleko jednodušší, než se ptát, schvalovat, tvořit komise, vybírat lidi jako schvalovatele, ... Myslím, že nikdo tu nikomu nebrání dělat, co se mu zdá pro tento web dobré a pokud to někomu vadí, tak se ozve nebo přežije, ...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:58, chorcheee(m), (Houby)

Ok, asi to tedy také tak budu dělat .

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 22:15, basset(m), (Houby)

jj, klasika film Sedm statečných - Vin: Připomínáte mi toho chlápka co padal z desátýho patra. V každým patře si říkal: "Zatim to jde... zatim to jde."

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 15.08.2016 19:56, Zdeno(m), (Houby)

Dobré zdání...Ehm, dobrozdání. Občas se mne někdo dotáže, zda může použít moji fotku. Jasně a pokud chcete originál, pošlu obratem mailem...Já si od Matky Přírody vyžádal souhlas s portrétováním, mlčela, tudíž souhlasila. Cítím se jí a urbi et orbi následně povinován vrátit půjčku a umožnit pohled na její krásu dalším...Není to hezká filosofie? Každý to má jinak, ale já s tím nemám problém...A s kvízem o rostlinách už vůbec ne. Spíše mne trochu iritují lajdácké fotky a absence snahy některých autorů se alespoň pokusit o určení druhu hub u vlastních fotek. A nemám samozřejmě na mysli příležitostné přispívatele. Přesto se musíme nad takové nuance přenést, buďme rádi, že stránky žijí, frekvence příspěvků je obdivuhodná...A myš je takový ovladač kanálů, nechceš, nekoukej...

Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 22:55, Yohaness(m), (Houby)

Co to znamená, že ti nepřišlo, že by žloutlo?
Sledoval jsi to a nežloutlo nebo jsi tomu nevěnoval pozornost a víš jen, že bylo bílé na začátku?

Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 15.08.2016 20:34, chorcheee(m), (Houby)

Znamená to přibližně to, že během aranžování a fotografování (asi 10 min) se mi nezdá, že by mléko změnilo barvu (viz fotografie). Pak nevím .

Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:15, Pavla, (Houby)

Můžu se taky přilepit s ryzcodotazem na ryzcologa? Včerejší nález, který jsem si určila dle obrázků jako jedovatý r. habrový.

Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:18, Pavla, (Houby)

Zásadní problém, nepoznám habr, a tak ... nevím.

Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:19, basset(m), (Houby)

To nemá chybu

Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:22, Patrik(m), (Houby)

Myslím, že to bude ten ryzec kroužkatý, listy v pozadí navíc jsou habrové, podle zubatého okraje...PS: neučilo se rozeznávat habr a tak už někde v první třídě?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:31, Pavla, (Houby)

Takže Lactarius circellatus? V tom případě díky za určení Patriku. Stran PS: raději no comment ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:33, Patrik(m), (Houby)

Ano, ten ...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 22:19, Yohaness(m), (Houby)

Tak tedy... Za prvé tam žádný průkazný habrový list nevidím. Za druhé jsem nikdy neviděl ryzec kroužkatý s takto tmavě "začouzeným" třeněm.
Takže si myslím, že jde o ryzec hnědoskvrnitý(bukový) - Lactarius fluens.
Patrikovi přeji více pokory při ponaučování ostatních (připomínat ženě nedostatečné znalosti ze základní školy bych si nedovolil ani ve snu) a méně střelby naslepo při určování.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 15.08.2016 20:56, Patrik(m), (Houby)

Myslel jsem ten list na druhé fotce vpravo hned u plodnice. Ani netvrdím, že to musí být právě ryzec kroužkatý, jen říkám, že vypadá podobně jako tento nález a že roste pod habry.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 16.08.2016 09:45, Pavla, (Houby)

Díky za určení. Buky tam byly, takže možná opravdu L. fluens - ČS/DD? No páni!

Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:19, Patrik(m), (Houby)

Pod habry roste ryzec kroužkatý ...

Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:34, MACEK, (Houby)

Neblafuj, že nepoznáš habr. Od každého bych to bral, ale od tebe těžko.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 16.08.2016 09:43, Pavla, (Houby)

No fakt! Bez blafu.

Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:16, Patrik(m), (Houby)

Máš pravdu, proto se s dovolením připojím, prosím o pomoc při identifikaci.
1. řekl bych, že ryzec liškový, stinný svah s lískami, jedlemi a mladými vtroušenými smrky.

Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 22:32, Yohaness(m), (Houby)

Patriku, opakuji to tady už poněkolikáté, pokud chceš určit ryzce, potřebuji znát:
1.biotop
2.vůni
3.barvu mléka a jeho potenciální změnu barvy
4.chuť mléka
5.velikost plodnic
Například ryzec liškový má menší plodnice, bílé mléko po čase žloutnoucí, mléko je jemné chuti časem nahořklé až mírně pálivé, voní jako ryzec dubový (lehce ploštičně) a roste nejvíce v trávě pod břízou a dubem na vlhkých místech.

Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 15.08.2016 21:01, Patrik(m), (Houby)

Mléko bílé, oxidace mírně do žluta, plodnice okolo 5 cm, nepásované, chuť a vůně nezjištěna, vlhko tam bylo, ale duby ne a břízy nevím.

Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 21:18, Patrik(m), (Houby)

2. řekl bych, že ryzec kafrový, horská smrčina. Mléko spíše vodnaté, klobouk vločkatě ojíněný.

Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 14.08.2016 22:22, Yohaness(m), (Houby)

Ryzec hnědý - Lactarius helvus.

Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 15.08.2016 21:04, Patrik(m), (Houby)

A co je potom tady tohle? - dubový to není, byly tam jen buky a javory. No já si asi ještě budu muset koupit tu knížku o ryzcích

Re: Re: Re: Re: vidím tu ryzcologa :)., 15.08.2016 21:06, Patrik(m), (Houby)

Jo, info - klobouk mezi 15 - 20 cm, pásovaný, mléko bílé, oxidující do žluta, plodnice jen jednotlivě rostoucí, bez vela a neojíněné.


Zobrazovaný počet vláken: 10 20 30